torstai 7. toukokuuta 2015

Ohjauksen taide Sam Fullerin mukaan - Neljäkymmentä urhoa (1957)

Alle kymmenessä päivässä Sam Fuller loi elokuvan, joka on niin elokuvallinen kuin on mahdollista olla. Elokuva on liikettä, sisäistä ja ulkoista, katsojassa ja kankaalla. Neljässäkymmenessä urhossa käydään läpi tunteiden skaala niin sisällä kuin ulkona, erittäin intiimisti. Hetkessä surusta voidaan hypätä vihaan, rakkaudesta kuolemaan. Katse kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, samaa kertoo myös laukaus. Fullerin maailmassa kaikella on väliä, kaikki viestii jostain. Fullerin elokuva on ilmaisua ja ilmaisultaan niin elokuvallista kuin on mahdollista olla. Se on puhdasta elokuvaa ajatuksiltaan, kuvan voimaan luottavaa. Se ei yritä vedota tai manipuloida, mutta se vetoaa kuitenkin. 

Joskus on Nic Rayta verrattu mieheen, joka vie kameransa pyörremyrskyn ytimeen. Fuller on samanlainen. Neljässäkymmenessä urhossa kaikki tapahtuu intiimisti ja äkillisesti kuin Fuller yrittäisi tarkkailla pyörremyrskyä sen sisäpuolelta. Hän on täsmällinen, muttei kontrolloiva. Kaikki on niin määrättyä kuin spontaaniakin. Fuller hallitsee elokuvaa, muttei kuitenkaan hallitse. Tässä suhteessa hänen entisestä työstään reportterina on jäänyt jälki; hyvä haastattelija hallitsee tilanteen, muttei kuitenkaan hallitse. Tilanne elää. Fullerin ohjaukselliset ideat voidaan nähdä elokuvan hallitsemisena, mutta sen tunteet taas täysin spontaaneina. Jossain noiden ideoiden synteesissä piilee hänen mestaruutensa ja elokuvan Neljäkymmentä urhoa suuruus.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti